Slagerij Brabo: nooit variëren is altijd saai

‘Als ik die ene vegetarische burger niet verkoop, verkoop ik ook het barbecuevlees van die negen andere gasten niet.’ Filip De Brabander van de Zomergemse slagerij Brabo weet waarom hij zoveel mogelijk variatie in zijn assortiment stopt. Omdat hij fier is op zijn vak, natuurlijk. Maar ook omdat hij daardoor extra klanten tot in zijn winkel krijgt. Het is ook één van de redenen waarom de familiezaak al meer dan dertig jaar als cateraar werkt op allerlei soorten events. ‘Wat mensen hebben gegeten op een feest, willen ze vaak ook in de winkel.’

Altijd ja zeggen

Filip De Brabander heeft één probleem: hij kan geen neen zeggen. ‘Ik wil klanten altijd helpen. Als ik één keer neen zeg, komen ze misschien nog eens terug. Maar zeg ik een tweede keer neen, dan blijven ze voor altijd weg.’ Het is een familietrek, zo blijkt. Ook de ouders van Filip konden geen neen zeggen toen een lokaal cafeetje kwam aankloppen. De vaste traiteur had het laten afweten en nu zocht het café last minute nog een nieuwe traiteur. Sindsdien bouwde slagerij Brabo op het gebied van feesten een gesmaakte reputatie op. ‘Acht jaar geleden namen mijn vrouw en ik de zaak van mijn ouders over. We zetten dezelfde stijl verder en doen er dus ook de feesten bij. Voor dertig of voor duizend gasten, dat maakt niet uit.’

Automaat als extra verkoopkanaal

Zoals overal in België zette corona een stop op grote bedrijfs- en familiefeesten. Maar slagerij Brabo bleef niet bij de pakken zitten. Het gaf hen de kans om verder te experimenteren met hun automaat voor de deur. ‘We hebben ons automaat volledig onder de knie nu. De kinderziektes zijn eruit. Vandaag bieden we zo’n zes à zeven verschillende dagschotels aan, samen met onze populaire tapasplanken. Als iedereen straks weer volop feesten gaat organiseren, dan is het automaat routine- werk. En dat is goed, want we krijgen wel vaker de vraag op feesten of we een bepaald gerecht in take-away willen aanbieden. Als we zo extra mensen in of aan onze winkel krijgen, moet je snel kunnen reageren.’

Variatie is de sleutel

‘Als we op meerdaagse events staan, zullen mensen bij ons geen dag hetzelfde moeten eten. Anders is het bandwerk en daar heb ik geen zin in.’ Slagerij Brabo zet daarom ook in op vegetarische alternatieven. Dat is een evolutie die je niet tegenhoudt, vindt Filip. Zo verplicht de stad Gent scholen al om minstens één dag per week vegetarische maaltijden aan te bieden. En ook op bedrijfsfeesten voorziet de slagerij tegenwoordig een vast percentage vegetarisch. ‘Klanten vragen dat. Je kan dan koppig zijn en zeggen dat je daar als slager niet aan meedoet, maar dan verlies je volgens mij gewoon klanten.’

Doorheen de jaren testte de slagerij uit Zomergem al een uitgebreid assortiment vegetarische producten uit. ‘Vegalia van Imperial kwam toch altijd als favoriet uit de bus. De producten zijn ook handig om mee te werken: je kan ze makkelijk transporteren naar feesten en daarna makkelijk opwarmen. De spreads zijn ook zeer veelzijdig: ze zorgen bijvoorbeeld voor de perfecte mix op een tapasplank.’ En ook de burgers zijn volgens Filip handig om mee te variëren. Je kan ze roosteren op de barbecue, bakken in de pan of garen in de oven. ‘We experimenteren ook met eigen panades en marinades. Zo kunnen we in smaak variëren. Op dat vlak is veggie niet anders dan vlees: als je nooit afwisselt, is het altijd saai.’

Buikgevoel volgen

Als het over vegetarische producten gaat, wil Filip één ding duidelijk stellen: ‘Mensen komen niet naar de slagerij voor een vegetarische burger. Ze kopen in de eerste plaats vlees. Maar als ze dan iets veggie kunnen meepakken voor de schoonzoon die geen vlees eet, dan vinden ze dat wel gemakkelijk. Eerlijk: het is niet dat ik er een erezaak van maak om ook vegetarische producten te verkopen. Maar als ik het niet doe, mis ik wel de bestelling van de hele familie. Met één veggieburger trek je dus wel die negen andere vleeseters aan tafel over de streep.’’ Slagerij Brabo volgt vooral haar buikgevoel. De ene keer legt ze de vegetarische producten van Imperial in de toog, de andere keer communiceert ze enkel op affiches dat klanten een vegetarisch alternatief kunnen vragen. ‘Wat we wel vaak doen, zijn proevertjes. Althans vóór de pandemie. Dan zetten we onze teppanyakiplaat in de hoek en laten we klanten vegetarische producten proe-ven. Dat werkt altijd fantastisch.’

Wilt u uw succesverhaal delen? Laat het weten via deli@imperial.be.