Slagerij Sanders, die scone

Brugge is een stad van toppers. De binnenstad behoort al langer tot de mooiste ter wereld. Al vier jaar op rij zie je er de beste voetballer van ons land. En aan de Gistelsesteenweg vind je de lekkerste grillworst van Sint-Andries. “Ja, dat is echt wel een toppertje”, zegt slager Dirk Sanders bescheiden. Net nog vierde hij samen met het achtkoppige team hun vijfendertigjarig bestaan. Speciaal voor Imperial maakte hij tussen de feestelijkheden door tijd vrij voor een kort gesprek.

Hoe maakt u als slager het verschil?

‘Klanten appreciëren het enorm als je een extra effort doet. Donderdagavond beginnen we al na te denken over wat we in het weekend gaan maken voor de klanten. Gaat het mooi weer zijn? Waar gaan ze zin in hebben? Gebeurt er iets speciaals? We proberen onze producten daarop af te stemmen. Met kerst zorgen we bijvoorbeeld voor patatjes in de vorm van een kerstboom. Met de coronacrisis lanceerden we de blijf-in-uw-kotburger: een hamburger met spikkels kaas, zoals in de gekende afbeelding van het coronavirus.’

Wat doet u anders sinds de coronacrisis?

‘We doen vaker een babbeltje met de klanten, merk ik. Ze komen frequenter langs, ze willen mensen zien en vinden het extra belangrijk dat je vriendelijk bent. Ik heb ook meer vers vlees in mijn toog gelegd. We merken dat klanten bewust teruggrijpen naar het echte ambacht. Ze vragen tips over wat ze moeten klaarmaken. Zeker in het weekend: ze hebben iets op tv gezien en ze willen dat dan ook koken. Een goeie combinatie, denk ik: ze krijgen hier vers vlees en een extra portie liefde.’

Gaat u dat zo blijven doen?

‘Natuurlijk. Je ziet het al als mensen binnenkomen: ze kijken naar de toog, zien die goeie stukken vlees liggen en dan zijn ze verkocht. Het is een enorm succes. En dan geven we daar een beetje uitleg bij. Dat vind ik belangrijk.’

Wat zijn de absolute toppers in uw slagerij?

‘Ah, de grillworsten. Dat is met een eigen geheime kruidenmengeling. Daar komen ze van ver buiten Sint-Andries voor naar hier. Verder verkopen we opvallend veel de magere kalkoensalami Pepino van Imperial. Misschien komt dat omdat we hier met een iets ouder publiek zitten dat op de gezondheid moet letten?’

Welke gewoontes blijven overeind in 2021?

‘Mensen hebben respect gekregen voor het ambacht van slagers. Ze appreciëren wat we doen. De afgelopen maanden hebben we ze eigenlijk bediend met een heel ruim assortiment en verse bereidingen. Dat onthouden ze, en dan komen ze automatisch ook terug. Eigenlijk is de coronacrisis het moment gebleken om onze ambacht in de kijker te zetten.’