Slagerij Quetin: Recepten uit 1923 scoren nog altijd in 2021

In Hasselt is Quetin een naam die klinkt als een klok. Broers Fréderic en Anthony zijn intussen de vierde generatie van de familiezaak. Maar ze werken nog altijd vanop dezelfde locatie in de jeneverstad. Dat graanproduct inspireerde de familie ooit tot een eigen paté met jenever. Vandaag maken ze die nog altijd volgens het recept van de overgrootvaders. Maar het is niet het enige geheim dat in de slagerij te rapen viel.

Slagerij Quetin heeft geen heimwee naar vroeger. Honderd jaar geleden kookten de mensen uitsluitend zelf en gingen ze quasi elke dag naar de slager. Vandaag is slager zijn zoveel meer: je hebt broodjes voor de werkmens, gerijpt vlees voor de levensgenieter, bereide gerechten voor de feestvierder, veggie voor de bewuste eter. De slagers-broers bieden het allemaal met plezier aan. “Ook als mensen speciale wensen hebben met de feestdagen gaan we ons best doen om het te regelen.”

Mensen willen lokaal

“Wat ons vaak opvalt is dat mensen meer en meer lokale producten willen. Als ze vandaag moeten kiezen tussen een Belgisch of een buitenlands product, kiezen ze altijd voor iets Belgisch.” En dus zet slagerij Quetin ook hard op in op lokale producten. Het vlees van runderen, varkens en kippen komt van kwekers uit de buurt. Net zoals de kazen: Limburg staat altijd op de eerste plaats.

Proeven doet kopen

Het is geen geheim dat als je mensen laat proeven de kans groter is dat ze kopen. Slagerij Quetin heeft zoals elke andere slager even moeten stoppen met de proevertjes, maar vandaag staan ze weer mooi uitgestald. Daar zitten ook producten van Imperial bij. “De Kip aan ’t Spit gaat hier hard bijvoorbeeld. Net zoals de fijnkostsalami”, zegt Fréderic. “Ik vind het vooral goed dat Imperial zoveel probeert. Ze volgen de trends en spelen daar op in.

Hun vegetarische gamma Vegalia bieden we ook aan en dat marcheert redelijk goed. Ondanks het feit dat we het enkel op de webshop aanbieden.” Waar de broers ook een erezaak van maken, is de uitleg aan de klanten. Over eerlijk vlees zonder antibiotica bijvoorbeeld. “Mensen willen nog meer dan vroeger weten wat ze op hun bord leggen en dan is het belangrijk dat we ze uitleggen waar onze producten vandaan komen.”

In heel Limburg thuis geleverd

Samen met een lokale bakker, groentewinkel en viswinkel levert slagerij Quetin in heel Limburg aan huis. Een idee uit de coronaperiode, maar wel eentje dat het goed deed en dus behouden blijft. Naast de paté is slagerij Quetin vooral gekend voor de kipkap. Dat is een recept van honderd jaar oud en dat blijft het nog altijd goed doen. Andere toppers met de feestdagen zijn de wildbereidingen en de gevulde kalkoen. Dat geheime recept slaat zo aan dat veel Hasseltse gezinnen er elke kerstperiode voor terugkomen.

Scoren met e-mail

Beide broers zouden tot slot graag wat meer inzetten op sociale media. Maar ze hebben er geen tijd voor. Hoe maken ze dan wel promotie? “Vooral met e-mails. Die werken ongelooflijk. Vaak zijn er acties van leveranciers met giveaways. We houden die dan bij voor onze klanten om zelf promoties mee op te zetten. Wel, die cadeaus vliegen de deur uit”, besluit Fréderic.