De klant wil vandaag vooral het verhaal achter het product kennen

In hartje Ertvelde ligt de slagerij van Johan en Inge. Hij is geschoolde slager, zij geschoolde kaasmeester. In 1998 starten ze met een kleine slagerij. In 2016 namen ze een grotere slagerij over honderd meter verderop. De laatste jaren zien ze één constante: mensen willen weten wat ze tussen hun boterham leggen. Wij gingen eens mee kijken.

Lokale leveranciers

Toen Johan en Inge eind jaren negentig het slagerijtje overnamen, namen ze ook de geheime recepten over. Vandaag komen mensen nog altijd van heinde en ver voor de huisgemaakte hammen en droge worsten. Maar ook voor het verse vlees zijn ze gekend. “Zoals elke slager zien we dat de mensen tijdens de coronaperiode terug het lokale ambacht zijn gaan opzoeken”, vertelt Johan. “Voor ons was dat altijd al belangrijk, om dicht bij de producent te staan en verse, lokale producten aan te bieden. Voor het varkens- en rundsvlees werken we met producenten uit de buurt. En ook de kazen kiezen we lokaal”, vult Inge aan. Natuurlijk bieden Johan en Inge ook producten van Imperial aan. Quasi het hele assortiment. “Onze huisgemaakte hammen gaan vlot over de toonbank, maar het is toch een nek-aan-nekrace met de Leielander van Imperial”, lacht Johan. “We maken ook ons kippenwit zelf. Er zijn klanten die de onze verkiezen, en er zijn er die de versie van Imperial verkiezen. Het is leuk om zo variatie te brengen.

Gezondheid als verkoopargument

Dat mensen naast lokaal ook de gezondheid in het oog houden, is een trend van de laatste jaren. Ook Johan en Inge zien die evolutie in hun slagerij. “Mensen willen vandaag weten wat er in hun vlees zit, want ze willen gezonder eten. We zien ook veel gezinnen die kip kopen voor de kinderen. Niet alleen charcuterie, maar ook verse filets om zelf klaar te maken.” De slagerij heeft ook een
assortiment vegetarische producten, maar verkoopt er voorlopig nog niet heel veel van. “Dat ligt vooral aan ons. We steken er te weinig tijd in om het te verkopen”, geeft Johan toe.
Producten die het slagerskoppel dan weer minder moeten promoten, zijn precies de gevogelteproducten. “Tot een paar jaar geleden konden we geen kippensalami verkopen. Dat sloeg nooit aan. Nu is het één van de meest verkochte salami’s”, zegt Inge. En zo is het ook bij de rest. Ze verkopen niet alleen fijne vleeswaren, maar ook bereide gerechten met kip: vol-au-vent, coq au vin, een stoofpotje van kip. “Vroeger zou dat niet aanslaan. Maar vandaag verkoopt bijvoorbeeld de carpaccio van kip als zoete broodjes. En dat is in de eerste plaats omdat het mager vlees is.”

Beleving is een meerwaarde

Johan en Inge weten intussen hoe ze hun slagerij moeten promoten. Door een vijftal jaar geleden van ligging te veranderen, steeg de omzet met de helft. En elke dag zetten ze hun krijtbord buiten met telkens een andere boodschap op. “Bijvoorbeeld een promo of iets nieuws in het gamma. En ook in onze toog valt alles op. Bij de meeste producten staat de herkomst erbij. Net omdat mensen ernaar vragen.” Voor de coronaperiode was het elke zaterdag ook proevertjesdag bij Johan en Inge. Ze hebben nog een oude snijmachine van Berkel staan. Daarop snijden ze dan een salami of kipfilet fijn. En de helft van de mensen die het vlees proeft, bestelt het ook effectief. Proeven blijft nog altijd de beste marketing. “Sinds onze twee zonen mee in de zaak werken, zorgen zij voor de promotie op sociale media. Ze maken al eens filmpjes of zetten er foto’s op als we nieuwe producten in huis hebben. Misschien moeten we dat ook maar eens doen met onze vegetarische producten. Ze zouden direct beter verkopen”, besluit Johan.