Extra tips voor een mooie afsluiter van het jaar

Datum06/11/2018

De kerstperiode is elk jaar weer een tijd van gezelligheid, cadeautjes en… lekker eten! Voor u is eindejaar dan ook een uitgelezen moment om uw klanten in de watten te leggen en van uw producten hét gespreksonderwerp te maken aan de feesttafel. Met deze tips levert eindejaar gegarandeerd vuurwerk op!

#1 Communiceer tijdig en duidelijk over uw eindejaarsmenu
Het kan heus geen kwaad om ruim voor de kerstperiode uw eindejaarsmenu al te communiceren met uw klanten. Dat geeft hen de kans om alvast goed na te denken over hun menu en u eventueel te vragen naar enkele suggesties. Maak het uw klant gemakkelijk met een overzichtelijke, complete en aantrekkelijke bestelbon, die misschien wel inspireert om wat extraatjes te bestellen. Voorzie een papieren versie, maar plaats hem ook op uw website of Facebookpagina.

#2 Vermijd frustraties rond wachtrijen met klantvriendelijke extra’s
Eindejaar kan uw zaak een enorme boost geven, maar betekent ook extra drukte op enkele piekmomenten. U kan uw klanten meer tijd geven om bestellingen te plaatsen of af te halen met aangepaste openingsuren. Voor de wachtenden in uw zaak kan u enkele comfortabele stoelen plaatsen of wat extra hapjes voorzien.

#3 Imponeer in presentatie: zie het als een visitekaartje voor uw zaak
U kan heel wat zenuwen van uw klanten wegnemen, door een tot in de puntjes verzorgd menu aan te bieden met alles erop en eraan, van aperitiefhapjes tot dessert. Zo genieten ze van een feestelijke avond zonder zorgen. En hun tevreden gasten? Die weten nadien zeker de weg te vinden naar uw zaak!

#4 Speel in op trends en profileer u zo als innoverende zaak
Profileer u als innoverende zaak met een verrassend aanbod. Waarom pakt u niet eens uit met hippe kant-en-klare formules zoals tapasschotels en raclette? Maak het uw klanten zo gemakkelijk mogelijk door bijvoorbeeld zelf eigen tapasschotels aan te bieden en alle raclette-toebehoren, zoals kaas, augurken en zilveruitjes, samen aan te bieden. Vergeet ook zeker niet in te spelen op de toenemende vraag naar vegetarische en glutenvrije hapjes.

#5 Merk nieuwe klanten op en zorg dat ze terugkomen
Heel wat klanten komen tijdens de eindejaarsperiode voor het eerst bij u in de zaak. Die wilt u na de feesten toch graag opnieuw verwelkomen? Geef hen meteen een reden om ook volgend jaar bij u over de vloer te komen door ze in de watten te leggen. Een hartelijke persoonlijke verwelkoming of een kleine attentie kunnen wonderen doen. Of waarom geen korting aanbieden bij hun aankopen in januari? Zo verhoogt u de kans dat u deze klant snel terugziet!

#6 Zeg neen tegen verspilling met ecologisch verpakkingsmateriaal
Met een milieubewuste filosofie maakt u een goede indruk bij uw klanten. Laat hen zien dat ook u duurzaamheid belangrijk vindt en verpak uw bestellingen met ecologische of herbruikbare materialen. Uw duurzame aanpak vergt misschien een extra investering, maar ze zal ongetwijfeld opvallen bij uw klanten.